Contentmarketing is meer dan alleen bloggen, vloggen en ploggen. Er zijn tal van andere formats die je kan inzetten om je merk een reputatieboost – en een stel interessante leads – te bezorgen. Een whitepaper bijvoorbeeld.

Wat is dat precies, een whitepaper?

Neen, het is niet gewoon een stuk wit papier. Het is ook geen folder van alle diensten van jouw onderneming. Het is zeker geen uitgebreid interview met je CEO over het personeelsbeleid en het is al helemaal geen ondernemingsgazet.

Maar wat is het dan wel?

Een whitepaper is een uiteenzetting van ongeveer tien pagina’s (al kan dat ook meer zijn), waarmee je als organisatie gratis kennis deelt en met die kennis een specifiek probleem van je lezers oplost. Dat kan in verschillende vormen, zoals een stappenplan, een uitgebreide gids, een lijst met tips & tricks en interessante cases met de belangrijkste learning.

Een ding is zeker: een whitepaper verkondigt geen commerciële boodschap, maar beantwoordt een prangende vraag waar mogelijke lezers mee zitten.

Wie die lezers dan zijn? Idealiter gaat het om prospects of klanten van je onderneming, al zal je ook andere nieuwsgierigen aantrekken. Hou bij het schrijven dus zeker je persona’s in het achterhoofd, en doe je research: onder meer via Google kan je er vlot achterkomen met welke vragen je doelgroep zit.

via GIPHY

Waarom zou je een whitepaper schrijven?

De meeste bedrijven hebben een schat aan kennis. Alleen zijn ze soms moeilijk te overtuigen die expertise tentoon te stellen en ‘gratis’ tips weg te geven. Toch hebben whitepapers een gigantische toegevoegde waarde voor elke organisatie. Er hangen immers behoorlijk wat voordelen aan vast.

1. Je pakt uit met je kennis

Door maar een (klein) deel van je kennis tentoon te spreiden in een whitepaper, geef je meteen de indruk dat jij dé expert van dienst bent. En dat wekt vertrouwen op bij je lezers. Waardoor ze meer of sneller geneigd zijn ook van jouw producten of diensten gebruik te maken.

2. Je vergaart zelf boeiende inzichten

Je hebt ongeveer een beeld van je doelgroep, maar door in kaart te brengen wie je whitepaper leest, kan je dat beeld heel wat concreter maken en bijschaven. Bovendien kom je te weten met welke vragen ze zitten, en waar ze minder mee bezig zijn. Statistics, baby!

3. Je scoort zoekmachinepunten

Zorg je ervoor dat je whitepaper geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Je kan je pdf’s SEO-vriendelijk maken, maar je kan ook kiezen voor een web based whitepaper, zodat ook je mobile experience on point is. Gevolg? Een hogere ranking in de zoekresultaten en meer mensen die je terugvinden. Whitepapers schrijven = SEO-punten pakken dus!

4. Je zet de deur open voor leads

Dé belangrijkste reden om whitepapers te publiceren? Leads genereren natuurlijk. Je prospects zullen maar wat graag bereid zijn hun gegevens achter te laten voor een antwoord op hun vragen. En gegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw sector, dat is puur goud. Laat de sales-gesprekken maar starten!

Bekijk het dus als een moderne ruildeal, waarbij jij waarde – een klein stukje van je kennis – biedt, en in ruil een heleboel potentiële klanten krijgt.

sean-patrick-murphy-551711-unsplash

Bonus: is het de of het whitepaper?

Een begrijpelijke vraag, die ook wij ons stelden voor het schrijven van deze blogpost. Het antwoord? Je mag kiezen.

Graag gedaan!

De conclusie

Whitepapers zijn dus niet alleen een uitstekende manier om je kennis te etaleren, maar ook nog eens een directe weg naar kwalitatieve leads. En dat alles met expertise die je nu al in huis hebt.

Als je ons dus vraagt of whitepapers doeltreffend zijn, kunnen we alleen maar volmondig ja zeggen.

Hulp nodig van een stel scherpe pennen met de nodige vormgeving-skills? Bel ons!