Je wil met e-mailmarketing starten? Een briljant idee! Maar naar wie stuur je je mails in godsnaam? Je moeder? Je voetbaltrainer? Of wil je op een GDPR-vriendelijke manier een maildatabase opbouwen van waardevolle contacten die je e-mails wél graag zien komen? Je krijgt van ons zeven tips om in no time van zero naar hero te gaan.

Goede e-mailmarketing begint bij je database. Heb je weinig of geen mailadressen, foute of gedateerde gegevens of een mailinglijst die niet aansluit bij je doelgroep? Dan heeft je e-mailmarketing geen zin. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin te werken met een kwalitatieve database. Aan de slag!

1 Landingspagina’s zijn het nieuwe goud

Hubspot heeft het getest, en dus moet het wel zo zijn: landingspagina’s zijn hefbomen voor leads. Daarbij is het meteen ook belangrijk dat mensen vlot vinden wat ze zoeken op die website van je. Een blogpost, een downloadpagina voor je nieuwste e-book of een productpagina. Hoe specifieker, hoe beter.

Als je daarbij nog eens de call-to-actions op die pagina personaliseert, dan is het helemaal bingo. Een voorbeeld: als mensen klikken op je fotoblogpost over de artisanale bereiding van Cuberdons, kan je call-to-action bijvoorbeeld zijn “ontvang het unieke Cuberdon-recept van mijn grootmoeder in je mailbox”. En dat is beter dan “krijg updates van ons”.

2 Geven en nemen

Je wilt e-mailadressen, dan kan je er ook wel iets voor in de plaats geven. Bied je klanten handige downloads (gidsen, e-books, whitepapers, podcasts …) in ruil voor hun gegevens. Let wel op voor de GDPR-regels! Je mag ze niet verplichten toestemming te geven hun gegevens te gebruiken voor marketingdoeleinden. Daarvoor moeten ze sowieso nog een vakje aanvinken. Maar als je het opt-inzinnetje bij dat vakje goed formuleert, is dat natuurlijk maar een formaliteit.

3 Geef je lezers op elk moment de kans om zich in te schrijven

Je wil meer leads? Dan moet je het de bezoekers van je website zo makkelijk mogelijk maken. Ze zijn op je website geraakt, dus je weet dat ze enigszins interesse hebben in je activiteiten. Dan is het nog maar een kwestie van die interesse om te zetten in contactgegevens.

Zorg ervoor dat bezoekers op elke pagina een opt-inoptie vinden. Voeg bijvoorbeeld een simpel invulveld toe aan je footer, of laat een getimede pop-up verschijnen. Zo weet je al dat je bezoekers geïnteresseerd genoeg zijn om even te blijven hangen. Ook een mini-enquête behoort tot de mogelijkheden. Deze optie geeft je de kans om je lezers meteen beleefd te vragen of ze al dan niet geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrief.

Screen Shot 2018-07-12 at 15.49.28

Op de website van University of Alberta krijg je na enkele seconden een enquête die je vraagt of je interessante artikels in je mailbox wilt ontvangen.

4 Perfectioneer je pitch

Maak een glasheldere belofte over de toegevoegde waarde van jouw mailings. Wat brengen ze je doelgroep bij? En waarom moeten je lezers jouw mails écht écht écht lezen? Als jij niet weet waarom mensen je mails moeten lezen, dan weten ze dat zelf helemaal niet.

Heb je je pitch klaar? Die ene superkrachtige zin die mensen echt overtuigt van de waarde van jouw mails? Gebruik ‘m dan ook. In je e-mailhandtekening (samen met een link naar de opt-inpagina natuurlijk), op social media en misschien zelfs tijdens telefoongesprekken met klanten. Een voorbeeld? “Schrijf je in voor het wekelijkse cuberdonjournaal: elke week een smakelijk cuberdonweetje of -nieuwtje dat niemand je ooit vertelde.”

5 To click or not to click: het zit ‘m in de CTA

Een call-to-action kan de kroon worden op al je inspanningen, of het kan er net voor zorgen dat ze voor niets zijn geweest. Je raadt het al: ‘Klik hier’ is niet de allerbeste optie. Ten eerste, maar dat zeiden we al, kies je het beste voor een gepersonaliseerde CTA.

Ten tweede kan het helpen om je lezers te doen geloven dat ze maar best meteen klikken, want dat ze anders iets fenomenaals zullen missen. Het woordje ‘nu’ toevoegen, kan dus al een groot verschil maken.

Een derde tip: stop er wat humor in. Door je ‘nee bedankt’-knop ietsje grappiger te maken, voorkom je dat mensen zonder na te denken je voorstel afschieten. Verdergaand op het cuberdon-voorbeeld is dan “nee, ik heb geen behoefte aan de lekkerste cuberdons ter wereld” of “nee bedankt, ik let op m’n lijn” een goede mogelijkheid.

6 Testimonials werken ook voor een nieuwsbrief

Zet naast je inschrijfknop een korte, krachtige getuigenis (een zinnetje is vaak voldoende) van een tevreden nieuwsbrieflezer. Als je van een ander hoort dat deze nieuwsbrief – in tegenstelling tot die andere 738 mails in je inbox – een echte meerwaarde biedt, dan overweeg je sneller om je zelf in te schrijven. Neem dat maar van ons aan.

7 Testen testen testen

Je moet zelf ondervinden welke tools voor jouw publiek het beste werken. Merk je dat ze je inschrijfveld in je footer niet zien staan? Probeer dan eens een scrollbox. Die verschijnt pas als ze op een bepaald punt van een pagina zijn aangekomen. Ook leuk: een pop-up die opduikt als een bezoeker de pagina wil verlaten. Wie weet vond die persoon je inhoud wel erg interessant, en kan hij of zij niet wachten om meer te lezen.

Met deze zeven tips zou je al een heel eind op weg moeten zijn naar een kwalitatieve e-maillijst. En dan is het gewoon een kwestie van steengoede e-mailcontent te creëren.

Hulp nodig bij het uitwerken van je e-mailmarketing? Laat het ons weten!