Op Let’s Talk Generations, een event georganiseerd door Howest Kortrijk, kwamen Babyboomers, Generatie X’ers en een hele hoop Millennials op 28 maart samen om het te hebben over generatiekloven en hoe die te overbruggen in ons communicatievak. Want jongeren bereiken is niet hetzelfde als senioren bereiken. En wanneer hoort iemand bij ‘de jongeren’? En wie zijn die ‘senioren’ dan eigenlijk? En mogen we mensen wel in vakjes duwen? Hoewel de flat age society vol ouderen-die-niet-ouder-willen-worden een feit is, is er van flat age marketing geen sprake.

De Next Generation wil van alles het meeste

Volgens Joeri Van den Bergh van InSites Consulting is de Next Generation – dat zijn Generatie Y en Millennials samen –  flexibeler dan ooit. Maar ze zijn ook veeleisender op alle vlakken. Op het microniveau om te beginnen – daarin zijn ze vooral met zichzelf bezig. Voor de Next Gen geen eenheidsworst, maar jeans met hun naam op geborduurd en een fond de teint in een zelf samengestelde kleur, alstublieft. Maar ook op macroniveau: wat goed is voor de wereld, is goed voor millennials. Geen afvalberg-vergrotende rommel, maar afbreekbare koffiecapsules en composteerbare broeken, thank you, bye.

Het codewoord? Authenticiteit. Niet die geforceerde, afgezaagde Brooklyn-‘authenticiteit’, maar échte mensen, met échte verhalen. Meteen ook de oorzaak van de influencers-revolutie. De volgende generatie heeft het gehad met marketing en voorgekauwde verhalen. Voor hen geen virtual, maar actual reality.

Next Gen staat in het middelpunt van de Attention Economy. Ze willen enkel zien wat ze willen zien, op het moment dat zij dat willen. Hun aandacht krijgen is een moeilijke opdracht, die aandacht vasthouden is een nog grotere uitdaging.

Hoe lukt het wel?

Hoe je de jongste generaties – en dan vooral de jongeren onder de twintig – bereikt? Daar weet Hendrik Dacquin van Small Town Heroes alles van. Wat we vooral onthouden hebben is het volgende: maak je content bedoeld voor mobile? Optimaliseer dan alles voor een verticaal scherm, want 99% van de smartphonegebruikers dénkt er nog niet aan om zijn scherm te draaien voor jouw video’s. Het is duidelijk: verticale video’s for the win.

Verder wees hij ons ook op het belang van interactie. Lowtouchtoepassingen – het digitale equivalent van een gele briefkaart – zijn een goed begin. Gebruikers sturen iets in, dat jij kan gebruiken of tonen op je platform. Denk aan de tekeningen die kinderen vroeger naar Samson & Gert stuurden, in de hoop dat ze op tv getoond werden. Maar de echte toekomst zit ‘m in total touch applications: platformen die alleen bestaan voor en door interacties.

Een populair voorbeeld van een total touch app is HQ. Een quiz die via een app live gespeeld wordt met al wie online is en wil meedoen. Wie een vraag fout beantwoordt, valt af. Wie alles goed heeft, wint een prijs. Simpel, en toch geniaal. En vooral: immens populair bij jongeren.

Ouderen willen vooral hun jeugd terug

Je communicatie en marketing alleen op jongeren afstemmen, is een slecht idee, aldus Filip Lemaitre van The Silver Ones, een research- en communicatieplatform met een focus op 50+’ers. Je communicatie richten op senioren, dat is een nog slechter idee. Hoe langer we leven, hoe later we ons willen identificeren met dat S-woord. Geen senioren dus, maar wel Silver Ones, de brugfiguren die met een been in het ‘ouderen’-vak staan, maar met hun ander been het liefst zo lang mogelijk in de jongerenzone blijven.

Hoe je hen bereikt? Door terug te grijpen naar hun jeugd. Onderzoek heeft uitgewezen dat muzieksmaak bijvoorbeeld bepaald wordt tussen 15 en 25 en daarna nagenoeg hetzelfde blijft. Kijk maar naar Desert Trip, het festival dat op het terrein van Coachella georganiseerd werd, speciaal voor babyboomers, met artiesten uit hun jeugd. Het resultaat? Een festivalterrein volgepakt met Silver Ones die de tijd van hun leven hadden, waardoor het festival een veelvoud opleverde van wat Coachella in het laatje bracht. Nog meer redenen nodig om ook die doelgroep niet uit het oog te verliezen?

Een gerichte aanpak

Let’s Talk Generations bevestigde nogmaals wat we al wisten: een eenduidige vorm van marketing en communicatie werkt niet. Elke doelgroep heeft andere noden, behoeften en interesses. Zo gaat het ook bij verschillende generaties: hoewel jongeren sneller volwassen worden, vragen ze niet dezelfde aanpak als ouderen, hoe graag die ook langer jong zouden willen blijven. Toch moeten we ook beseffen dat generatiedenken ook beperkend werkt. Oudere generaties nemen steeds vaker dingen over van de jongeren – en vice versa.

Heeft ook jouw onderneming nood aan doelgerichte communicatie? Becoming ontwikkelt content die overtuigt, en je merk dichter bij je doelgroep brengt. Kom zeker eens een koffie drinken – of een Fristi, natuurlijk.