Google is de baas. Lees: de SEO-community kan niet anders dan volgen. Na een verlenging van de meta descriptions in januari, lijken de paginaomschrijvingen in de zoekresultaten nu toch weer korter geworden te zijn. Maar hoe zorg je er nu voor dat jij en je meta descriptions voorbereid zijn op Googles grillen?

In januari liet Google plots langere meta descriptions toe. SEO-experts, webmasters en copywriters waren er als de kippen bij, want vanaf toen werden er immers zo’n 320 tekens weergegeven in plaats van 160. Enthousiasme alom! Maar nu lijkt het erop dat Google op zijn stappen terugkeert en opnieuw de voorkeur geeft aan kortere snippets.

In de statistieken van RankRanger, dat de gemiddelde weergegeven lengte van de meta descriptions bijhoudt, is de evolutie heel duidelijk te zien.

Screen-Shot-2018-05-29-at-13.44.38-862086655-1527599429112.png

De gemiddelde lengte van weergegeven meta descriptions op de desktop-versie van Google.be

Screen Shot 2018-05-29 at 13.45.13

De gemiddelde lengte van weergegeven meta descriptions bij mobiele zoekopdrachten op Google.be

Moet je deze statistieken nu meteen als definitieve nieuwe richtlijnen beschouwen? Nee. Onthoud vooral ook dat Google niet rekent in tekens, maar wel in pixels. Een vast maximum aan tekens zal er nooit zijn, want dat verschilt naargelang de breedte van je letters. Deze gemiddelden zijn dus geen wetmatigheden waar je nu al je meta descriptions op moet gaan afstemmen. Bovendien bestaan er ook nog steeds pagina’s waarvoor langere descriptions worden weergegeven.

Wat nu?

Allemaal simultaan panikeren en krampachtig alle meta descriptions van de afgelopen maanden herschrijven? Dat is waarschijnlijk niet het allerbeste idee. Wie weet wat heeft Google nog in petto waardoor je inspanningen (opnieuw) zinloos zijn.

Volgens onderzoek van Yoast begint Google bovendien ook meer en meer meta descriptions zelf in te vullen. Zeker voor secundaire pagina’s waarvan de content goed opgebouwd is, kan je je dus de moeite besparen om al die omschrijvingen te gaan herschrijven. Google is namelijk zelf in staat om een meta description af te leiden uit de content op je pagina.

Mocht je nu ontdekken dat je sinds half mei veel minder clicks krijgt op belangrijke pagina’s op je website, dan kijk je je omschrijving wél best even na, zodat bezoekers ook na het begin van je meta description al beslissen een kijkje te nemen op jouw website.

Screen-Shot-2018-05-29-at-14.30.53-168783416-1527599620698.png

Een voorbeeld: de meta description van Google.be

Tip voor de toekomst: dynamiek

De oplossing? Ervoor zorgen dat hoe lang of klein de snippet voor jouw pagina ook is, zorg ervoor dat mensen toch klikken. Dat doe je door een dynamische meta description op te bouwen volgens omgekeerde piramide van de journalistiek.

Die piramide werkt als volgt: de belangrijkste informatie zet je bovenaan je artikel, waarna je stelselmatig meer – minder belangrijke – details geeft. Als je deze werkwijze toepast op je meta descriptions, kan Google nog zoveel spelen met de toegewezen ruimte, de belangrijkste informatie zal in ieder geval worden weergegeven.

Is Google je goedgezind en krijg je een langere weergave in de lijst met zoekresultaten? Prima, dan is je meta description daarop voorbereid, en krijgen je bezoekers gewoon een gedetailleerdere omschrijving te zien.

Zorg er dus voor dat je omschrijvingen dynamisch geschreven zijn, en dus werken voor zowel korte als langere snippets. Dat bespaart je behoorlijk wat werk als Google besluit de weergave nog maar eens te veranderen.

Hulp of advies nodig bij het schrijven van je meta descriptions? Mail of bel ons. We helpen je met plezier.