Search Engine Optimization (SEO) is de heilige graal van elke contentmarketeer. Met SEO zorg je ervoor dat je content zo hoog mogelijk verschijnt bij Google en andere zoekmachines. De sleutel tot succes anno 2018? Je lezers van vlees en bloed niet vergeten. Die komen écht niet om een eindeloze herhaling van keywords te lezen.

Een evenwicht vinden tussen schrijven voor Google en schrijven voor je lezers, het blijft een moeilijke oefening. Dé gouden regel van SEO-goeroe Neil Platel? Schrijf voor mensen, optimaliseer voor machines. Met deze tips word je een echte pro.

1 Doe wat je belooft

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: als de inhoud niet is wat de verpakking belooft, zal je pagina niet hoog ranken (of gerankt blijven). Beloof je een probleem op te lossen? Doe dat dan ook. Zet je een vraag in de titel van je blogpost? Beantwoord die vraag dan. ‘Belofte maakt schuld’ geldt ook online.

Zoekmachines houden immers niet meer alleen rekening met de inhoud van je pagina, maar ook met hoe je lezers zich gedragen. Verlaten ze je website meteen nadat ze geklikt hebben? Google knows. Blijven ze hangen en bezoeken ze nog meer pagina’s? Google knows. Bezoeken ze je pagina meermaals? Google knows.

En wat Google weet, dat gebruikt het natuurlijk ook. Je kan er dus op rekenen dat je afgerekend – of beloond – wordt voor het gedrag van je bezoekers.

2 SEO-content of niet: doel > keywords

De tijd waarin je je teksten moest stuffen met keywords ligt gelukkig al lang en breed achter ons. Vandaag is het belangrijker dat je teksten voldoen aan wat je lezers zoeken, in plaats van dat ze letterlijk weergeven wat je lezers intikken in de zoekbalk.

Het heeft dus ook geen zin om duizend verschillende versies van je keyword in je tekst te verwerken. Google is ondertussen slimmer dan dat. Bing trouwens ook.

Stop dus gerust met het online plaatsen van teksten over ‘groene springtouwen waarmee je kunt touwtje springen als je graag springtouwt met een spring touw of fan bent van touwtjespringen met een groen springkoord.’, en vervang die bijvoorbeeld door een inhoudelijk interessante tekst over de voordelen van springtouwen.

BEC_blog_hoe seoteksten schrijven_foto body 2

3 De juiste woorden in de juiste tags

In het prille begin van het SEO-tijdperk waren er talloze ‘tags’ (titels, tussentitels, je meta description,…) die je een zo keyword-vriendelijk mogelijke naam moest geven. Het gevolg? In elk titeltje en onder elke afbeelding kon je een overload aan keywords terugvinden.

Gelukkig hebben die tags over de jaren veel van hun belang verloren. Twee elementen waar je écht nog je keyword in moet verwerken, zijn je title tag en je body content. In de andere tags (header, ondertitels, afbeeldingsomschrijvingen,...) is het eerder een nice-to-have.

4 Gerelateerde copy? Doen!

Google is verstandiger dan je zou denken. Zo worden pagina’s waarop woorden staan die Google associeert met de gezochte keywords, hoger weergegeven dan pagina’s zonder die keywords.

Een voorbeeld? Bij een zoekopdracht naar ‘wijken in Antwerpen’ worden pagina’s die Zurenborg, Nieuw-Zuid en Eilandje vermelden hoger gerankt dan andere.

Related keywords kan je vinden met verschillende tools (wij gebruiken Ubersuggest onder andere). Het loont dus zeker de moeite om hier wat tijd aan te besteden!

BEC_blog_hoe seoteksten schrijven_foto body 1.jpg

5 Wees een pionier

Een ding dat nog niet veranderd is in de SEO-wereld? Het belang van backlinks. Natuurlijk worden er nu veel meer factoren in rekening gebracht dan vroeger, maar backlinks, andere pagina’s die naar jouw website doorlinken, zijn er nog altijd bij.

Gelukkig zijn de zoekmachines wel kritischer geworden in hun beoordeling van links en de pagina’s erachter. Een shady website die honderd keer naar jouw pagina linkt? Die valt meteen door de mand. Je hebt alleen iets aan kwalitatieve sites die naar jou verwijzen.

Hoe je dat gedaan krijgt? Steengoede content produceren en een pionier worden in jouw sector. Alleen zo zullen andere kwaliteitsvolle websites naar jou verwijzen. Er zit niets anders op!

Ben je ondertussen een volleerde SEO-master? Of toch nog hulp nodig? Laat het ons zeker weten!