Tenzij je doelgroepen nog in 2005 leven, komen ze je content vroeg of laat tegen in een mobiele versie. Daarop voorbereid zijn is dus een must. Je wil niet dat je lezers tot in het oneindige moeten inzoomen of – erger nog – van links naar rechts moeten scrollen om je zinnen te lezen. En nee, een responsive design alleen is niet genoeg. Maar hoe zorg je ervoor dat al je content er ook op telefoon- en tabletschermen flawless uitziet? Wel, zo.

TIP #1: een leesbaar design

Een voldoende groot lettertype is de basis. Zo hoeven je klanten hun leesbril niet boven te halen voor jouw relaas. Zorg ook voor genoeg contrast tussen letters en achtergrond, zodat je lezers je verhalen ook in de felste zon kunnen lezen.

Verder is het vervelend om te moeten doorklikken naar volgende pagina’s: zet je verhaal op één pagina waar je lezers gewoon doorheen kunnen scrollen.

TIP #2: pas je teksten aan

Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van je designer om de mobiele ervaring van je lezers te garanderen. Ook teksten kunnen aangepast worden aan smartphone- of tabletgebruikers.

Zo hou je het best kort: je titels, je alinea’s én je zinnen. Bij titels beperk je je tot een woord of zes, je alinea’s zijn idealiter een lijntje of drie lang. Mobiele gebruikers scannen je teksten immers eerder dan ze echt te lezen.

Witruimte? Een aanrader. Tussen alinea’s onderling, tussen headlines en alinea’s, tussen broodtekst en call-to-action. Voldoende witruimte breekt je bericht en maakt het leesbaarder.

TIP #3: visuals en video’s

Wees niet té zuinig met je visuals: prentjes kijken is makkelijker dan tekst lezen en dus maakt een passende – en kwaliteitsvolle – afbeelding van tijd tot tijd je blogpost of e-book alleen maar beter.

Overdrijven daarentegen helpt ook niet: zo vertraag je het laden van je pagina, en dat vindt onze grote vriend Google niet zo aangenaam.

Een extra tip? Zet de belangrijkste informatie net onder een afbeelding. De aandacht van je lezer wordt gegarandeerd getrokken door de afbeelding, die informatie nemen ze er dan moeiteloos bij.

Video gebruiken? Graag! Maar zorg er dan wel voor dat deze zonder zorgen – met één klik dus – kan afgespeeld worden, en op de juiste manier weergegeven wordt.

TIP #4: knoppen die werken

Nu je toch bezig bent met optimaliseren, kan je er evengoed meteen voor zorgen dat je content zoveel mogelijk lezers bereikt. Dat doe je door het eenvoudig te maken om je content te delen.

CTA-knoppen op duimgrootte zijn hierbij onmisbaar (en niet alleen hierbij, maar bij elke actie die je lezers moeten ondernemen).

Google zet tegenwoordig mobielvriendelijke websites bovenaan, want dat is waar mensen het meest te vinden zijn. Zorg er dus voor dat je dat klantensegment niet negeert, en maak je content onweerstaanbaar voor élk apparaat.

Hulp nodig bij het mobile-proof maken van jouw content? Laat het even weten, dan komen we met plezier langs.