0:00 / 0:00




Hoe je als ondernemer van corona een kans maakt

Liever luisteren?

Ziek of niet, Corona doet wat met je. De afgelopen dagen heb ik alle emoties doorgemaakt: angst, onzekerheid en hoop voorop. Bij Becoming namen we daarom vorige week vrijdag al de enige juiste maatregel: iedereen werkt thuis tot de piek voorbij is. Streng, maar correct. Bij momenten vervelend, maar noodzakelijk. En een kans om er sterker uit te komen.

author Sam, Managing Director
Behind the scenes

Van de ene dag op de andere moet ons team 100% virtueel samenwerken. En dat in een context die met de dag onzekerder lijkt te worden. Corona is een typisch voorbeeld van een zwarte zwaan, zoals beschreven door Nassim Nicholas Taleb: een onverwachte gebeurtenis die niemand heeft zien aankomen. Een gebeurtenis die alle bestaande economische modellen ontwricht.

Dit is inderdaad ontwrichtend: alle lessen zijn geschrapt, events zijn afgelast, reizen is uitgesloten… voor minstens enkele weken. Dat hakt in op het dagelijkse leven én de economie. Het betekent minder activiteit voor quasi iedere sector. Ook onze sector – die van de communicatie – wordt naar alle waarschijnlijkheid hard getroffen. Communicatie is in tijden van crisis dan ook een van de eerste besparingsposten.

Communicatie op pauze, is dat wel slim?

Is het goed om alle communicatie-inspanningen op pauze te zetten, nu de wereld plots is gestopt met draaien? Ik vind van niet. Meer nog: er liggen nu net kansen voor het grijpen. Net zoals je op de beurs kunt profiteren van lage koersprijzen (en dus hoge winsten op lange termijn), is vandaag het uitgelezen moment om te investeren in communicatie.

Want hoe moeilijk het ook lijkt: we moeten het hoofd koel houden. Corona zal overwaaien, de scholen zullen opnieuw opengaan, het werkleven zal zich herstellen. Mijn advies: rij jezelf en je bedrijf niet vast in het hier en nu. Kijk voorbij de crisis. Benut de tijd die nu vrijkomt om te werken aan morgen. Zonder angst en paniek, want dat zijn luide maar slechte raadgevers. Focus op de regenboog, niet op de bui.

Stap 1 – Breng het heden in kaart, plan de toekomst

Probeer de huidige situatie helder en rationeel te bekijken:

  • Neem controle over je gedachten en blijf kalm om de noodzakelijke beslissingen te kunnen nemen.
  • Bekijk op welke vlakken je vandaag kwetsbaar bent en neem je voorzorgen.
  • Bedenk ook hoe de wereld er over een aantal weken zal uitzien.
  • Probeer je een wereld-na-corona voor te stellen waarin de economie terug aanzwengelt, een wereld van teruggevonden stabiliteit en voorzichtige groei.
  • Denk ook eens na over wat we over een aantal maanden uit deze crisis geleerd zullen hebben.

Concreet? Had je nog geen thuiswerkcultuur, dan ben je nu gedwongen om daar werk van te maken. Wordt je business harder getroffen dan verwacht? Dan kun je maatregelen nemen om dat in de toekomst te vermijden, nu de wonde nog vers is. En wat voor gevoel kregen je medewerkers bij hun nieuwe routine? Misschien inspireren zij je wel tot een nieuwe werkindeling. Ligt je salesplan trouwens al klaar voor wanneer de economie uit de gracht klimt?

Stap 2 – Communiceer des te meer

Geef je medewerkers de informatie die ze nodig hebben, en beantwoord volgende vragen:

  • Wat is er aan het gebeuren?
  • Waarom zijn de maatregelen zo drastisch?
  • Wat is de potentiële impact op de organisatie?
  • Hoe kun je thuis productief zijn?
  • Wat kan ik als medewerker doen in functie van de organisatie en de maatschappij?
  • Hoe overleven we dit als organisatie?

In tijden van crisis is er één regel: je kunt nooit te veel intern communiceren. Sta dus ook open voor alle vragen van je collega’s. Ja, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar werken doen we nu in afzondering. Dit is niet alleen je kans om de gang van zaken in je organisatie veilig te stellen, maar ook om eruit te springen als attente, begripvolle werkgever.

Stap 3 – Evalueer kansen binnen en buiten de bedrijfsmuren

Nu je weet dat je organisatie woelige wateren kan overleven, ben je in staat om de kansen in kaart te brengen. Die kansen vind je zowel intern als extern.

Interne kansen

Nu een groot deel van je workforce aan thuiswerk doet, is het tijd om virtuele samenwerking in je onderneming voorgoed op de kaart te zetten. Dat heeft op lange termijn alleen maar voordelen: je maakt je virtuele processen en tools bulletproof, zodat medewerkers ook na deze crisis meer en beter thuis kunnen werken. Bedenk je maar eens welke impact dat heeft op de mobiliteit, onze leefomgeving, de productiviteit en de balans tussen werk en privé.

Als we het toch hebben over work-life balance: laat je medewerkers zelf hun dag indelen terwijl ze thuiswerken. Deel tips over productiviteit en ontspanning. En geef je teamleden de ruimte om eindelijk tijd te maken voor de dingen waarvoor vroeger geen tijd was. Bij Becoming gebruiken onze thuiswerkers hun vrije tijd om te gaan joggen, gitaar te spelen of een siësta te doen. Supergezond voor lichaam én geest.

Externe kansen

Dat er de komende weken minder economische activiteit zal zijn, is in deze onzekere tijden bijna een zekerheid. Als je de luxe hebt, is het nuttig om naast je dagelijkse werking ook je commerciële model onder de loep te nemen en je marketing te versterken. Terwijl je concurrenten bibberen van angst, is het aan jou om dapper de nodige stappen naar groei te zetten.

De geschiedenis leert ons dat investeren in marketingcommunicatie in crisistijden het meeste oplevert. Juist omdat vele organisaties verstijven en in overlevingsmodus gaan, terwijl jij zonder pottenkijkers de aandacht van je doelgroep grijpt.

Ontwikkel een videoreeks om je producten of diensten op een creatieve manier te promoten, laat zien wat er bij jou achter de schermen gebeurt, schrijf een e-book dat je prospecten inspireert en weghoudt van onheilspellend nieuws, en zet eindelijk dat podcastidee op de rails. Dit is een gigantische kans om voorsprong te nemen.

Verzilver je voorsprong

De crisis samengevat? Kijk vooruit. Want stilstaan is – vandaag sneller dan ooit – achteruitgaan. Als ondernemer grijp je opportuniteiten wanneer ze zich aandienen. Wel, hier is er één. Handel ernaar, zou ik zeggen.

Of Becoming je kan helpen? Reken maar. Bespreek je uitdagingen met ons tijdens een vrijblijvende contentcall. Zet jouw ideeën om in concrete plannen, en … actie!

Boek een GRATIS contentcall met Becoming

Onze blogs heet van de naald in je mailbox?

Blijf op de hoogte, word onze nieuwsbrief-abonnee.