0:00 / 0:00




Expert aan het woord: “Onze voice assistant wordt steeds meer een persoonlijke butler”

Pauline Swinnen is webdesigner en geeft les over Adobe Illustrator in het avondonderwijs. Twee jaar geleden studeerde ze af als bachelor in de Grafische en Digitale Media. Haar bachelorproef? ‘De invloed van voice als nieuwe interface voor de consument op digitale marketing’. Daar wilden we het fijne van weten.

author Eleonore, Senior copywriter
Copywriting

Pauline, jij koos er tijdens je bachelor voor om onderzoek te doen naar de opkomst van voice assistants of spraakassistenten. Hoe kwam je daarbij?

“Ik zag het onderwerp toevallig passeren in een blogpost over SEO. Daarin werd verteld dat voice search een van de grootste trends in SEO ging worden in 2017. Toch al eventjes geleden dus. Mijn peter woont in Amerika en had op dat moment ook een voice assistant gekocht. Tijdens Skype-gesprekken had ik die zelf aan het werk gezien. Mijn interesse was gewekt: ik wou weten welke invloed zulke assistenten kunnen hebben op digitale marketing.”

Dat is intussen twee jaar geleden. Is de grote doorbraak die je verwachtte, er inderdaad gekomen?

“Die is nu bezig. Indertijd was Alexa, de assistent van Amazon, de koploper. Intussen heeft Google met de Google Home een slimme speaker die ook Nederlands verstaat en spreekt. Mensen kunnen er dus in hun moedertaal mee communiceren en de speakers zijn tegenwoordig heel gemakkelijk te verkrijgen in allerlei media- en elektronicazaken. Daardoor zie je de voice assistants nu overal opduiken.”

Gebruik je ook zelf een spraakassistent?

“Toen ik aan mijn onderzoek begon, heb ik een Amazon Echo in huis gehaald. Daar werk ik al twee jaar mee. Ik gebruik hem voor dagelijkse dingen zoals zoekopdrachten en om mijn boodschappenlijstje op te stellen. En ik heb er ook mee geëxperimenteerd om een skill te maken. Dat kan vrij eenvoudig aan de hand van templates die Google aanbiedt.”

Even voor de dummies onder ons: wat is een skill precies?

“Een skill kan je zien als een app voor de voice assistant. Je activeert hem door middel van een commando en dan kan je er bijvoorbeeld een vlucht mee boeken of een spelletje op spelen. NMBS heeft al een skill waarmee je kan opzoeken wanneer je trein komt en bpost laat je via een skill opvolgen waar je pakje blijft. Colruyt geeft je dan weer de mogelijkheid om producten uit hun gamma op te zoeken en op je winkellijstje te zetten.”

Hoe moeten marketeers zich aanpassen aan de mogelijkheden van spraakassistenten?

“De eerste stap die marketeers moeten zetten, is hun website optimaliseren voor voice search. Wanneer een voice assistant een gesproken zoekopdracht krijgt, haalt die het antwoord uit de featured snippets. Als je wil dat je content wordt gevonden door een voice assistant, moet je op die featured snippets inzetten. SEO voor voice assistants is dus niet moeilijker dan ‘traditionele’ SEO, maar de concurrentie is wel groter.”

Welke tips heb je voor marketeers die een skill willen aanmaken voor hun bedrijf?

“Bij voice search gaat het echt om ‘micromomenten’ waarbij consumenten onmiddellijk, heel laagdrempelig contact maken met jouw bedrijf. De eerste vragen moeten zijn: wat zijn die momenten, en op welke vraag geeft mijn skill een antwoord? Daarna werk je dat uit tot een echte conversation journey map, een weergave van het hele gesprek dat mensen hebben met de voice assistant. En natuurlijk moet je ervoor zorgen dat gebruikers jouw skill weten te vinden. Dat pak je hetzelfde aan als bij een app: maak een leuk icoontje en zet er een duidelijke beschrijving bij. Het helpt om al een aantal voorbeeldcommando’s te geven waarmee mensen de skill kunnen activeren en gebruiken.”

Klinkt als een goede start, maar hoe kom je te weten of je skill ook echt werkt?

“Net zoals bij een app, kan je veel afleiden uit het aantal keer dat je skill gedownload is. En als je een bepaalde actie als conversie beschouwt, zoals aankopen, dan kan je dat ook opvolgen. In sommige skills leidt de voice assistant je tot op een bepaald punt in het proces, en krijg je dan een link om je aankoop te vervolledigen op je smartphone of computer. Ook dat is traceerbaar.”

Denk je dat we binnenkort even intensief met onze spraakassistenten omgaan als vandaag in de VS het geval is?

“Volgens mij wel. Belgen staan vaak wat achterdochtig tegenover nieuwe technologieën. Maar nu raakt de voice assistant toch echt ingeburgerd. Ik verwacht nog grote vorderingen op het vlak van spraakherkenning. De voice assistant zal binnenkort meer talen spreken en waarschijnlijk ook dialecten herkennen. Nog even en we praten niet meer alleen tegen de smart speakers in de woonkamer, maar ook tegen de koelkast en andere apparaten. Straks is het heel normaal om in je auto te zeggen: ‘Alexa, zet mijn garagepoort open’. Zo wordt de voice assistant steeds meer een soort van persoonlijke butler.”

Pauline, bedankt voor dit boeiende gesprek. Onze Alexa belt binnenkort wel eens met die van jou.

Onze blogs heet van de naald in je mailbox?

Blijf op de hoogte, word onze nieuwsbrief-abonnee.