0:00 / 0:00

Cartamundi

Engelstalige long reads over MVO-initiatieven


Cartamundi maakt de wereld al vijftig jaar mooier met kaarten en bordspellen. Toen de coronacrisis toesloeg, in het voorjaar van 2020, besloot het bedrijf om zich nog extra in te zetten voor de maatschappij. Ideeën van uiteenlopende departementen en vestigingen gaven aanleiding tot hartverwarmende acties. Becoming was fier dat het zijn steentje mocht bijdragen. We schreven het inspirerende verhaal van twee MVO-initiatieven. Een bescheiden, wereldwijd succes.

De briefing

Op 20 maart sloten de Amerikaanse Cartamundi-fabrieken door COVID-19. Nog geen drie weken later begonnen twee plants opnieuw deels te draaien. Deze keer om face shields te maken voor de zorgsector. Ondertussen deden andere vestigingen wat ze maar konden om kansengroepen door de crisis te helpen. Rusthuisbewoners in Antwerpen, patiënten van het IFEMA-coronaziekenhuis in Madrid, mensen uit Brazilië die het huis niet uit konden, … allemaal kregen ze kaarten om hun zinnen te verzetten. Cartamundi wilde deze verhalen nederig en authentiek brengen. Dus gingen we praten met de mensen achter de schermen.

  • Beter een telefoontje meer

    Het was in deze verhalen cruciaal om ieders bijdrage correct weer te geven. Credit were it’s due. Dus bespraken we de iniatieven en het opzet uitgebreid met Marco Van Haaften (International Marketing Director) en An Christiaen (Corporate Social Responsibility Manager). Wie deed wat? Waar gebeurde dat en op welke termijn? Voor wie en hoe? Wat is de echte impact? Met de antwoorden op die vragen legden we de basis voor sterke stukken.
  • Transatlantische videocall

    We verzamelden de input van alle betrokkenen op verschillende manieren. E-mail, telefoon, videocall, … wat de interviewee het beste uitkwam. Zo kregen we leuke reacties binnen van de Antwerpse woonzorgcentra die kaarten ontvingen. In Spanje hielp heritage brand Fournier een handje om contact te leggen met de overheid en het IFEMA-hospitaal. Voor de bijdrage van Stefan Congram, die de face shields van Cartamundi ontwierp, overbrugden we het tijdsverschil met een avondlijke videocall naar Seattle.
  • Nog een stap




Cartamundi wilde op een authentieke en warme manier communiceren over haar initiatieven tijdens de coronacrisis. Zo gingen in de USA eerder gesloten fabrieken opnieuw open om face shields te maken. En wereldwijd schonken Cartamundi-vestigingen kaarten en spellen aan sociale organisaties en mensen uit kansengroepen om hun zinnen te verzetten. De bedoeling was om deze verhalen te brengen met trots, maar zonder borstklopperij.

RELEVANTE CASES

Doet deze case je dromen van een contentpartner die sterk is in denken, plannen én uitvoeren? Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen je graag aan straffe content.