Je kunt content creëren en publiceren zoveel je wil, maar zonder een kristalhelder doel voor ogen blijf je achter met een hoopje onbestemde creaties. Om van echte content marketing te spreken, weet je best op voorhand welk doel je content moet bereiken.

Content marketing is vooral een werk van lange adem, waarin je tijd en moeite moet blijven investeren. Maar als je het goed aanpakt, mag het resultaat er ook zijn. Lees: meer bekendheid, een sterkere band met je doelgroepen en finaal meer omzet.

Hoe je die doelen bereikt? We stelden een handig stappenplan voor je samen.

1 Merkbekendheid creëren

Je opvallende video of behulpzame blogpost kan voor veel potentiële klanten een eerste kennismaking zijn met je merk. We laten even in het midden of je doelgroep je nu echt al gigantisch leuk vindt, maar je staat nu alvast op de radar.

2 Bekendheid opbouwen tot brand engagement

Is je content zo goed dat je publiek begint met liken, delen en reageren? Goed zo. Want dat betekent dat je merk een onderscheidende uitstraling heeft. De interactie die mensen aangaan, versterken de band met je merk. Je staat dus al een stapje verder.

3 Autoriteit opbouwen

Door goed doordachte en correcte content word jij dé expert in je vakgebied. Gevolg? Mensen gaan je automatisch meer vertrouwen. Moet je altijd een bepaalde autoriteit nastreven? Zeker niet. Maar als je een onderwerp kunt claimen als merk, sta je een stuk sterker in je schoenen.

4 Leads genereren

Zijn we nu al geld aan het binnenrijven? Nog even wachten. Met een prikkelend eBook of inspirerende whitepaper kun je je doelgroep ertoe aanzetten om hun gegevens achter te laten. Dat is een belangrijke stap in het verkoopproces, want vanaf nu kun je je toekomstige klant nog persoonlijke aanspreken.

5 Verkopen

De finale beloning is een aankoop. Daar gaat een hele hoop werk aan vooraf. Je moet eerst op de radar komen, daarna vertrouwen opwekken en vervolgens je doelgroep activeren om je aanbod te ontdekken. De juiste content verricht wonderen in elke stap. Van suspect tot prospect, van klant tot... ambassadeur.

Na deze laatste stap is het een kwestie van die klanten tevreden houden, door ze te blijven helpen met je content, door je verzamelde data in te zetten om de customer experience te optimaliseren. En voor je het weet heb je een verzameling aan trouwe klanten die zweren bij jouw merk.

Echt scoren met je content? Laat ons weten waarmee we je kunnen helpen!